Τρίτη, 5 Φεβρουαρίου 2013

Θλίψη και απώλεια

http://www.psychologos-vasilikiliafou.gr/art.2.php

Θλίψη και απώλεια

Η απώλεια, κάποιου (συγγενή ή φίλου) ή σε κάτι που σας αρέσει ή ενδιαφέρεστε  είναι πολύ επώδυνη. Μπορεί να χρειαστεί αντιμετωπίσετε όλα τα είδη των δύσκολων συναισθημάτων και μπορεί να νιώθετε ότι ο πόνος και η θλίψη που αντιμετωπίζετε δεν θα αφήσει ποτέ. Αυτές είναι φυσιολογικές αντιδράσεις σε μια σημαντική απώλεια. Όμως, ενώ δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος για να θρηνήσει κάποιος ένα χαμό, υπάρχουν υγιείς τρόπους για να αντιμετωπίσουμε τον πόνο που, με τον καιρό, μπορεί να αποχωρίσει και σας επιτρέψει να προχωρήσετε.

Τι είναι η θλίψη;

Η θλίψη είναι μια φυσική αντίδραση στην απώλεια. Είναι ο συναισθηματικός πόνος που αισθάνεστε όταν κάτι ή κάποιος που αγαπάτε έχει “φύγει” μακριά. Μπορείτε να συσχετίσετε τη θλίψη με το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου - και αυτό το είδος της απώλειας προκαλεί συχνά την πιο έντονη θλίψη. Όμως, οποιαδήποτε απώλεια μπορεί να προκαλέσει θλίψη.
Όσο πιο σημαντική η απώλεια, τόσο πιο έντονη η θλίψη. Ωστόσο, ακόμη και σε  απώλειες μικρού μεγέθους μπορεί να οδηγηθούμε σε θλίψη. Για παράδειγμα, μπορείτε να αντιμετωπίσετε τη θλίψη κάνοντας μια μετακόμιση, δηλαδή αλλάζοντας τον τόπο διαμονής σας με κάποιο άλλο μέρος από αυτό που ζούσατε μέχρι πρότινος ή αλλάζοντας εργασία ή από την πώληση του αυτοκινήτου σας ή  αναγκαστήκατε να πουλήσετε κάποιο κειμήλιο της οικογένειας ή πήρατε σύνταξη από μια δουλεία που αγαπούσατε πολύ. Υπάρχουν πολύ λόγοι που μπορεί να σας κάνουν να αισθανθείτε θλίψη, βέβαια το μέγεθος σε κάθε μια είναι διαφορετικό.

Η θλίψη σε σχέση με τον καθένα

Καθένας άνθρωπος αντιμετωπίζει τη θλίψη με διαφορετικό τρόπο. Ο τρόπος και ο χρόνος που χρειάζεται για να ξεπεραστεί μια κατάσταση θλίψης, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και έχει να κάνει με την προσωπικότητα, τον  χαρακτήρα, τη εμπειρία της ζωής, την πίστη σας, καθώς και τη φύση της απώλειας. Η διαδικασία του θρήνου  παίρνει πολύ χρόνο. Η θεραπεία θα επέλθει σταδιακά. Δεν μπορεί να μπείτε σε διαδικασία αναγκαστική ή βιαστική  για να τον ξεπεράσετε  δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το πένθος. Μερικοί άνθρωποι αρχίζουν να αισθάνονται καλύτερα σε μερικές εβδομάδες ή μήνες. Για άλλους, η διαδικασία του θρήνου κρατά ακόμα και  χρόνια. Όποια και αν είναι η εμπειρία για την θλίψη, είναι σημαντικό να είστε υπομονετικοί με τον εαυτό σας και αφήστε τη διαδικασία να εξελιχθεί φυσικά (ο χρόνος είναι ο καλύτερος “γιατρός”, έλεγαν οι παλαιότεροι).

Οι παλαιότεροι έλεγαν για τη θλίψη

Ο πόνος θα περάσει γρηγορότερα αν το αγνοήσετε.
(Η δική μου άποψη). Προσπαθώντας να αγνοήσετε τον πόνο σας ή να τον κρατήσετε  επιφανειακά μόνο θα κάνει τα πράγματα χειρότερα σε μακροπρόθεσμη βάση. Για πραγματική θεραπεία του πόνου είναι απαραίτητο για να αντιμετωπίσετε τη θλίψη σας ενεργά και να ασχοληθείτε με το θέμα σοβαρά.
Δείχνεις σημαντικός - ισχυρός στο πρόσωπο της απώλειας αν την ξεπεράσεις γρήγορα.
(Η δική μου άποψη). Αισθήματα όπως: λυπημένος, φοβισμένος, μοναξιά, αδυναμία, κ.α., είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού στην απώλεια. Το κλάμα δεν σημαίνει ότι κάποιος είναι αδύναμος. Δεν χρειάζεται να δείξετε ότι προστατεύετε την οικογένεια ή τους φίλους σας με την τοποθέτηση ότι είμαι ένα γενναίο – ισχυρό πρόσωπο. Εμφανίστε τα αληθινά συναισθήματά σας και αυτό μπορεί να σας βοηθήσει.

Ερμηνείες για το κλάμα. (Μην κλαίς είσαι δυνατός).
(Η δική μου άποψη). Το κλάμα είναι μια φυσιολογική αντίδραση στη θλίψη, αλλά δεν είναι η μόνη. Εκείνοι που δεν κλαίνε μπορεί να αισθανθεί τον πόνο ακριβώς τόσο βαθιά όσο και άλλοι. Μπορούν να έχουν απλώς άλλους τρόπους για να εμφανίσουν τη θλίψη τους.

Η θλίψη θα πρέπει να διαρκέσει περίπου ένα χρόνο.
(Η δική μου άποψη). Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος χρονικό πλαίσιο για το πένθος, δηλαδή, το πόσο καιρό παίρνει σε κάποιον για να ξεπεράσει μια κατάσταση μπορεί να διαφέρει από άτομο σε άτομο.

Τα στάδια της θλίψης

Τα στάδια της θλίψης διαφέρουν στον καθένα , τα βασικά και τα πιο συχνά χαρακτηριστικά όμως, είναι:
Η άρνηση: Αυτό δεν μπορεί να συμβαίνει σε μένα.
Ο θυμός:  Γιατί να συμβεί αυτό σε μένα; Ποιος φταίει;
Φταίξιμο: Αν έκανα “αυτό” ίσως να μην συνέβαινε.
Κατάθλιψη: Είμαι πολύ λυπημένος, δεν μπορώ να κάνω τίποτα απολύτως.
Αποδοχή: Αποδέχομαι ότι έχει συμβεί και τα έχω βρει με τον εαυτό μου.

Εάν αντιμετωπίζετε κάποιο από αυτά τα συναισθήματα μετά από μια απώλεια, μπορεί να βοηθήσει αν ξέρετε, ότι η αντίδρασή σας είναι φυσιολογική και ότι με το χρόνο θα υπάρχει αποκατάσταση στα συναισθήματα αυτά. Ωστόσο, τα στάδια της θλίψης διαφέρουν στον καθένα. Σε αντίθεση με κάποιους που ισχυρίζονται ότι πρέπει να περάσεις από τις συγκεκριμένες διαδικασίες, μέχρι να επουλωθούν τα τραύματα. Στην πραγματικότητα, μερικοί άνθρωποι επιλύουν τη θλίψη τους, χωρίς να περάσουν από τα πιο πάνω στάδια. Και αν δεν περάσετε αυτά τα στάδια της θλίψης, μην ανησυχείτε για το αν τελικά αισθανθήκατε θλίψη ή όχι (είπαμε ότι ο καθένας περνά διαφορετικά τον πόνο).

web:  http://www.psychologos-vasilikiliafou.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου